Een laptop voor elke leerling: FAQ
Vraag over ons laptopproject? Hier kan je een antwoord vinden op de meest gestelde vragen.
De schoollaptop kan aangekocht worden op factuur. Bij het bestellen kies je de optie directe betaling.
Dat doe je op https://laptopproject.guldensporencollege.be/. Je hebt de keuze tussen wat kan in huurkoop of directe aankoop. Alles verloopt via onze partner Easy4U.
De levering van het toestel gebeurt op school. Afhankelijk van de besteldatum wordt dit gepland aan het begin van het schooljaar of zo snel mogelijk daarna.
De levering omvat: toestel + adapter + beschermhoes + pen.
Als je een toestel koopt, betaal je meteen de volledige aankoopprijs. Het toestel is dan vanaf de eerste dag jouw eigendom. De totaalprijs van het toestel is bij kopen het laagst.
De service inbegrepen bij het toestel is bij kopen en huren identiek. De periode waarop je recht hebt op de ondersteuning voorzien door het Easy4u zekerheidspakket kies je bij het bestellen. Je hebt zowel bij koop als huur de keuze uit 22, 34 of 46 maand. Je kiest deze periode best in functie van het jaar waarvoor ingeschreven wordt.
Als je een toestel huurt, betaal je per maand een vast bedrag. Zo kan je de betalingen spreiden. Op het einde van het huurcontract beslis je om het toestel ofwel in te leveren of af te kopen. In dat laatste geval wordt de huurwaarborg ingehouden.
De totale kostprijs van het toestel (inclusief service en garantieverlenging) kan je raadplegen op https://laptopproject.guldensporencollege.be/.
Prijzen vergelijken met andere laptops is zoals appelen met peren vergelijken. Je vindt ons toestel niet in de reguliere handel, omdat de school voor welbepaalde opties kiest. Ook heb je bij ons een service die een gewone aankoop niet geeft. Het Guldensporencollege maakt geen winst op de toestellen, de enige winst is leerwinst voor de leerling.
De batterijduur is geschikt om een volledige lesdag mee te gaan.
Je brengt je laptop altijd 100% opgeladen mee naar school. Breng je lader mee naar school als de laptop extra opgeladen moet worden. Bijkomend opladen op school is een uitzondering en kan -enkel na toelating van een leerkracht- in het lokaal waar je aanwezig bent.
We benadrukken dat de leerlingen geen 7 of 8 lesuren continu met hun laptop zullen werken. We streven naar een goede mix van verschillende onderwijsvormen.
Dit zijn alle gevallen waarbij er externe schade (zonder opzet) is aan het toestel: bv. kapotte schermen, valschade, gebroken hoeken, vochtschade…. Voor dit soort herstelling wordt per schadegeval een forfaitair bedrag aangerekend van € 50 inclusief BTW. Er is dus een beperkt eigen risico. Kosten daarboven worden door de hersteller gedragen.
Je kan een persoonlijke touch geven aan de laptop maar hou het fatsoenlijk. Hou er rekening mee dat definitieve aanpassingen aan je laptop een stopzetten van de overeenkomst kan bemoeilijken.
Je kan je laptop voor schooldoeleinden gebruiken tijdens de (vervang-)studie.
Je bent beheerder op het eigen toestel. Je kan dus perfect zelf software installeren.
Persoonlijke data bewaar je steeds in OneDrive. Op deze manier kan alles automatisch teruggeplaatst worden na herstelling.
Controleer dit steeds voor elke herstelling. De school kan nooit verantwoordelijk gesteld worden voor het verlies van data.
Vereist de schade aan het toestel een ingrijpen van de leverancier dan bezorgt de school de leerling een vervangtoestel (afhankelijk van de voorraad).
Voor laptops die buiten het eigen laptopproject vallen, kunnen we geen vervangtoestel voorzien.
Je kocht het toestel?
- Het toestel is en blijft jouw eigendom, het dient niet binnengebracht worden op school.
Je huurt het toestel?
Je hebt hier 2 mogelijkheden:
- Je wenst het toestel te behouden?
Je huurt de schoollaptop verder, op het einde van het contract kan je beslissen of je het toestel overneemt of terugbezorgt. - Je wenst het toestel in te leveren?
Het opzeggen van het abonnement kan makkelijk en snel geregeld worden in het Easy4u portal van onze partner. Log in met je oudergegevens in het ouderportaal, ga naar de homepagina, klik op ''Laptop inleveren'' en volg de stappen. Vervolgens ontvang je een e-mail met de retourinstructies om de laptop terug te sturen.
In dat laatste geval kan je hier nalezen hoe je je toestel loskoppelt van de school: https://digi-taal.guscoweb.be/schoolverlater-en-laptop-van-school/.
Wat met de borg bij het huren van de laptop?
- Wanneer je je abonnement binnen 20 dagen voor of 3 weken na de einddatum opzegt, dan ontvang je de borg van terug.
- Als je je abonnement vóór de 20 dagen van de einddatum opzegt, dan wordt dit gezien als een tussentijdse opzegging en ontvang je de borg niet terug.
- Je kunt je abonnement na de 3 weken van de einddatum niet meer opzeggen. In dit geval ontvang de borg niet terug. De laptop is wel jouw eigendom.
Het Easy4U zekerheidspakket omvat een diefstalverzekering. Meer info over de modaliteiten kan je hier terugvinden: https://rentcompany.be/schade-en-diefstalverzekering.
- Je draagt op elk moment goed zorg voor je toestel:
- gebruik de beschermingshoes;
- bewaar het toestel op een beschermde plaats, zowel tijdens als buiten de schooluren;
- laat je toestel nooit onbewaakt achter;
- je laptop is persoonlijk, deze geef je niet door;
- op het einde van de schooldag neem je je laptop steeds terug mee naar huis;
Is er tijdens het schooljaar iets defect aan de laptop? Voor alle problemen of vragen kan je op de campus zelf terecht. Buiten de schooluren kan je altijd terecht bij de partner via het Easy4u platform. Ook tijdens schoolvakanties.
Laat het toestel nooit door anderen herstellen. Door elke verandering of herstelling die niet via onze partner gebeurt, vervalt de garantie.
Vereist de schade aan het toestel een langdurig ingrijpen dan krijg je een vervangtoestel. Bij toetsen (in de klas) of proefwerken kan dat zelfs direct. Zodra jouw toestel hersteld is, neem je weer je eigen toestel in gebruik. Om een vervangtoestel te krijgen moet je jouw toestel eerst inleveren.
Alvorens je bij de helpdesk langs gaat, controleer je of alle documenten in jouw online opslagruimte staan (OneDrive van je schoolaccount). Misschien dat wij bij de herstelling software of hardware moeten vervangen. Daarbij is het mogelijk dat jouw bestanden (taken, schoolopdrachten...) verloren gaan. Voorkom dat! De school is niet verantwoordelijk voor verloren bestanden.
Wij streven naar een korte reparatietijd. In de praktijk betekent dit dat de laptop in veel gevallen binnen de 10 werkdagen hersteld wordt.
Je meldt dit bij aanbieden ter herstelling. De school contacteert de ouders van beide leerlingen. We rekenen op de eerlijkheid van de ouders om tot een onderlinge overeenkomst te komen wat betreft de oorzaak en de kosten van het voorval. De school stuurt de afrekening van de forfaitaire kost aan de leerling (ouders) van het toestel.
Dit zijn alle gevallen waarbij er externe schade (zonder opzet) is aan het toestel: bv. kapotte schermen, valschade, gebroken hoeken, vochtschade…. Voor dit soort herstelling wordt per schadegeval een forfaitair bedrag aangerekend van € 50 inclusief BTW. Er is dus een beperkt eigen risico. Kosten daarboven worden door de hersteller gedragen.
Persoonlijke data bewaar je steeds in OneDrive. Op deze manier kan alles automatisch teruggeplaatst worden na herstelling.
Controleer dit steeds voor elke herstelling. De school kan nooit verantwoordelijk gesteld worden voor het verlies van data.
Vereist de schade aan het toestel een ingrijpen van de leverancier dan bezorgt de school de leerling een vervangtoestel (afhankelijk van de voorraad).
Voor laptops die buiten het eigen laptopproject vallen, kunnen we geen vervangtoestel voorzien.
Het Easy4U zekerheidspakket omvat een diefstalverzekering. Meer info over de modaliteiten kan je hier terugvinden: https://rentcompany.be/schade-en-diefstalverzekering.
Is er tijdens het schooljaar iets defect aan de laptop? Dan kan je deze altijd aanbieden op de campus of in het online serviceportaal van de externe partner. Geen nood, alle toestellen in het laptopproject hebben standaard garantie. Het eerste nazicht gebeurt op school. Lukt het niet om je toestel aan de praat te krijgen dan wordt er een afspraak gemaakt met een technieker die ter plaatse het toestel repareert.
Gebeurt er iets tijdens een schoolvakantie dan kan je steeds terecht bij onze partner. Contactgegevens kan je terugvinden op https://easy4u.be/15_help.
Gebeurt er iets tijdens een schoolvakantie dan kan je steeds terecht bij onze partner. Via het Easy4U platform
Je meldt dit bij aanbieden ter herstelling. De school contacteert de ouders van beide leerlingen. We rekenen op de eerlijkheid van de ouders om tot een onderlinge overeenkomst te komen wat betreft de oorzaak en de kosten van het voorval. De school stuurt de afrekening van de forfaitaire kost aan de leerling (ouders) van het toestel.
Je kan altijd via mail, telefoon of chat terecht bij de klantendienst van onze partner. Contactgegevens kan je vinden op https://easy4u.be/klantenservice
- Iedereen krijgt dezelfde mogelijkheden, zowel in klas als thuis.
- Het gebruik van laptops in de klas bereidt leerlingen voor op de toekomstige arbeidsmarkt waarin technologische vaardigheden steeds belangrijker worden. De leerlingen leren nieuwe technologie gebruiken die verder gaat dan spelletjes en sociale media.
- Leerlingen krijgen toegang tot digitale leermiddelen, die de traditionele lesmethoden kunnen aanvullen en verrijken.
- Er kan gewerkt worden met digitale leerboeken en werkboeken. Deze zijn altijd actueel.
- Flipping the classroom: de leerlingen kunnen presentaties, demofilms en studiemateriaal thuis bekijken en herbekijken. Zo komt er meer tijd vrij om moeilijkere delen van de leerstof uitvoeriger en op maat van de leerling te behandelen.
- De leerkracht kan extra oefeningen aanbieden, zowel thuis als op school en daarbij ook de interactie met de leerling behouden.
- Het wordt eenvoudiger om thuis leerstof opnieuw in te oefenen.
- Samenwerken met andere leerlingen wordt gemakkelijker. De fysieke afstand is geen handicap.
Met een pen device kan de leerling het toestel ook als tablet gebruiken (dus interactie via het aanraakscherm) en kan de leerling met de digitale pen op het scherm schrijven, markeren en aanduidingen maken. Het is wetenschappelijk bewezen dat deze werkvormen belangrijk zijn voor het actief verwerken van de leerstof.
Een pen device geeft de leerkracht bovendien meer vrijheid in het kiezen van een geschikte onderwijsmethode bij het aanbrengen van bepaalde leerinhouden. Hierdoor kunnen leerkrachten een boeiende en hedendaagse leeromgeving creëren.
We beschikken al over een aantal pen devices waarmee we het werken met digitale leermiddelen in de klas konden uittesten. We geloven nu nog meer in de grote meerwaarde van deze toestellen, mede door de vele positieve ervaringen van leerkrachten en leerlingen.
Het touchscreen en de digitale pen zorgen er immers voor dat de betrokkenheid van elke leerling in de les nog groter is. Er is meer interactie. Zo kunnen leerlingen vanop hun pen device op het smartboard noteren en samenwerken.
Ook het digitaal leren krijgt een actieve dimensie. Leerlingen markeren woorden in hun teksten, maken bijkomende notities in een PowerPoint, lossen wiskundige oefeningen op met ondersteuning van specifieke didactische wiskundige software, enz.
Een laptop is een aanzienlijke kost. Dat proberen wij te compenseren door andere kosten te beperken.
Het Guldensporencollege investeert daarnaast in een performante en veilige ICT – infrastructuur. Zo kunnen de schoollaptops optimaal gebruikt worden op school.
Daarnaast willen wij onze leerlingen extra competenties meegeven die als essentiële vaardigheden voor de 21ste eeuw gelden:
- Praktische ICT-vaardigheden: doelgericht communiceren, samenwerken, …
- Correct en kritisch omgaan met de nieuwe media.
- Mediawijsheid.
Dit zijn alle gevallen waarbij er externe schade (zonder opzet) is aan het toestel: bv. kapotte schermen, valschade, gebroken hoeken, vochtschade…. Voor dit soort herstelling wordt per schadegeval een forfaitair bedrag aangerekend van € 50 inclusief BTW. Er is dus een beperkt eigen risico. Kosten daarboven worden door de hersteller gedragen.
Als het toestel voldoet aan de minimum eisen die gesteld worden aan de schoollaptop kan het toestel verder gebruikt worden.
De totale kostprijs van het toestel (inclusief service en garantieverlenging) kan je raadplegen op https://laptopproject.guldensporencollege.be
Prijzen vergelijken met andere laptops is zoals appelen met peren vergelijken. Je vindt ons toestel niet in de reguliere handel, omdat de school voor welbepaalde opties kiest. Ook heb je bij ons een service die een gewone aankoop niet geeft. Het Guldensporencollege maakt geen winst op de toestellen, de enige winst is LEERWINST voor de leerling.
We willen graag dat elke leerling optimaal kan deelnemen aan de lessen. Daarom is het belangrijk dat iedereen kan werken met een geschikte laptop. Heeft uw dochter/zoon een recente laptop die voldoet aan de minimale vereisten die we stellen, dan kan zij/hij die meebrengen. Maar u moet er wel rekening mee houden dat u zelf verantwoordelijk bent voor het oplossen van eventuele problemen. Wij kunnen hierbij geen ondersteuning of vervangtoestellen bieden. Is het toestel dat uw dochter/zoon gebruikt geschikt? Mogen wij u vragen onderstaande checklist af te vinken?
Specificaties
- CPU: Intel Core i3-1315U of gelijkwaardig
- Geheugen: minimaal 8GB* geheugen (verplicht in bepaalde richtingen, voor meer informatie over het type toestel kan je steeds terecht op de website of de campus).
Opslag: minimaal 256GB SSD - Het toestel is een pendevice of er wordt gewerkt met een losse pen (Bij-voorbeeld Wacom One).
- De batterijlevensduur van het gebruikte toestel is voldoende om een vol-ledige schooldag (7 lesuren) zonder oplader te kunnen werken.
- Voor de richting Beeldende en Audiovisuele kunsten gelden specifieke richtlijnen. Contacteer campus DAS voor meer informatie.
Software:
- Besturingssysteem: minimaal Windows 11.
- Andere besturingssystemen zijn niet toegelaten.
- De leerling (ouder) staat zelf in voor de installatie en configuratie van alle software noodzakelijk voor het volgen van de lessen.
Hier lees je wat je zelf instelt: https://digi-taal.guscoweb.be/eigen-laptop-instellen/.
Beschikbaarheid:
- Ik begrijp dat ik als ouder zelf verantwoordelijk ben voor het oplossen van eventuele problemen met het toestel en dat de school hierin geen ondersteuning of vervangtoestellen kan bieden.
- Ik begrijp dat als het toestel defect raakt, mijn zoon of dochter geen gelijkaardig toestel in bruikleen krijgt van de school en zelf zorgt voor een vervanging de volgende lesdag.
- Ik begrijp dat het gebruik van een eigen toestel kan leiden tot verlies van continuïteit en problemen tijdens lessen, toetsen of proefwerken.
Is er tijdens het schooljaar iets defect aan de laptop? Dan kan je deze altijd aanbieden op de campus of in het online serviceportaal van de externe partner. Geen nood, alle toestellen in het laptopproject hebben standaard garantie. Het eerste nazicht gebeurt op school. Lukt het niet om je toestel aan de praat te krijgen dan wordt er een afspraak gemaakt met een technieker die ter plaatse het toestel repareert.
Gebeurt er iets tijdens een schoolvakantie dan kan je steeds terecht bij onze partner. Contactgegevens kan je terugvinden op https://easy4u.be/15_help.
We kiezen bewust voor het gebruik van een pen device. Dit toestel combineert de functies van een laptop én tablet. De leerling beschikt over een digitale pen om via het scherm te schrijven.
De voorgestelde laptop is een professioneel model. Onderdelen zijn van hogere kwaliteit en geschikt voor schoolgebruik. De laptop wordt geleverd met beschermhoes en past perfect in een boekentas of rugzak.
Specificaties
- CPU: Intel Core i3-1315U of gelijkwaardig
- Geheugen: minimaal 8GB* geheugen (verplicht in bepaalde richtingen, voor meer informatie over het type toestel kan je steeds terecht op de website of de campus).
Opslag: minimaal 256GB SSD - Het toestel is een pendevice of er wordt gewerkt met een losse pen (Bij-voorbeeld Wacom One, https://estore.wacom.com/en-BE/one-by-wacom-small-ctl-472-s.html).
- De batterijlevensduur van het gebruikte toestel is voldoende om een vol-ledige schooldag (7 lesuren) zonder oplader te kunnen werken.
- Voor de richting Beeldende en Audiovisuele kunsten gelden specifieke richtlijnen. Contacteer campus DAS voor meer informatie.
Software:
- Besturingssysteem: minimaal Windows 11.
- Andere besturingssystemen zijn niet toegelaten.
- De leerling (ouder) staat zelf in voor de installatie en configuratie van alle software noodzakelijk voor het volgen van de lessen.
Hier lees je wat je zelf instelt: https://digi-taal.guscoweb.be/eigen-laptop-instellen/
Beschikbaarheid:
- Ik begrijp dat ik als ouder zelf verantwoordelijk ben voor het oplossen van eventuele problemen met het toestel en dat de school hierin geen ondersteuning of vervangtoestellen kan bieden.
- Ik begrijp dat als het toestel defect raakt, mijn zoon of dochter geen gelijkaardig toestel in bruikleen krijgt van de school en zelf zorgt voor een vervanging de volgende lesdag.
- Ik begrijp dat het gebruik van een eigen toestel kan leiden tot verlies van continuïteit en problemen tijdens lessen, toetsen of proefwerken.
De schoollaptop komt met een licentie voor Windows 11. Daarnaast kan je -zolang je ingeschreven bent- gebruik maken van Office 365 op de schoollaptop.